Mamy przełom roku, więc uznałam, że jest to dobry moment na podsumowania. A co bym chciała dziś podsumować? Szczęście, które rozumiem jako poczucie spełnienia i zadowolenia z życia. Postanowiłam podjąć próbę zmierzenia go. Czy to możliwe? Wielu socjologów i psychologów próbuje, ale brak na to jednoznacznej metody. Ma to związek z tym, że poczucie szczęścia to bardzo indywidualna kwestia i zależy od wielu warunków. Każdemu z nas co innego daje spełnienie, dlatego jedyne co mogę zmierzyć, uwzględniając moje kompetencje w tym zakresie, to poziom własnego szczęścia i dziś przeczytacie o tej próbie:)

 

 

Zasada Pareto

 

Zgodnie z interpretacją tej zasady, można powiedzieć, że na 80% rezultatów wpływa 20% nakładów. A więc tylko 20 % czynników wpływających na nasze szczęście będzie w stanie podnieść jego poziom w znaczący sposób. Istotne jest tylko to, aby zidentyfikować co jest najważniejsze i co ma największy wpływ na poziom naszego zadowolenia z życia. I to właśnie zrobimy poniżej.

 

 

Czynniki wpływające na poczucie szczęścia

 

Poniżej przedstawiam listę czynników, które wpływają na poczucie mojego szczęścia. Podkreślam, że ta lista nie jest zamknięta i jest powiązana z moją samoobserwacją i doświadczeniem życiowym. Dziś wygląda jak poniżej, ale kto wie jak zmieni się z biegiem czasu.

 

1. Relacje z bliskimi

-osoba bliska to dla mnie ktoś, przy kim czuję się sobą i która mnie wspiera, przede wszystkim emocjonalnie. Osoba, która kibicuje moim działaniom i jest ze mną w trudnych momentach. Cieszy się moimi sukcesami i nie ucieka ode mnie, gdy mam w życiu trudniejszy moment

 

2. Aktywność fizyczna w otoczeniu natury

-otoczenie natury ma dla mnie duże znaczenie dla poczucia mojego szczęścia, aktywność w zamkniętym pomieszczeniu nie dostarcza mi tylu endorfin co aktywność na świeżym powietrzu, np. bieganie w parku

 

3. Aktywność relaksacyjna

-przez aktywność relaksacyjną rozumiem aktywność pomagająca mi zapomnieć o zmartwieniach i stresie, np. joga, podróże, słuchanie muzyki, czytanie książek

 

4. Rozwój osobisty

-tu mam na myśli wszystko, co sprawia, że czuję, że się rozwijam, np. kolejna przeczytana książka, kurs bądź możliwość obcowania z mądrzejszymi od siebie ludźmi

 

5.Spełnienie zawodowe

-a więc wykonywanie pracy, którą lubię i w której się realizuję

 

6. Sukces

-mam potrzebę mierzalnych sukcesów, takich jak awans, podwyżka, bądź konkretny efekt realizowanego projektu. Muszę widzieć, że nie pracuję na pusto i coś idzie za włożonym przeze mnie wkładem pracy

 

7. Spełnienie życiowe

-każdego roku mam swoje cele życiowe (poza zawodowe). Spisuję je w swoim notesie, jest to np. przebiegnięcie półmaratonu, zmiana diety na zdrowszą, schudnięcie, kupno mieszkania, sprzedaż zbędnego asortymentu bądź zdobycie jakiegoś szczytu w górach

 

8. Realizacja planów

-tak, wiem - życie jest nieprzewidywalne. Nie można mówić o swoich planach żeby przypadkiem kogoś nie rozśmieszyć. ALE… ja lubię planować i odczuwam dziką satysfakcję, gdy te plany uda mi się zrealizować. Wtedy czuję się pewna siebie i czuję, że mogę osiągnąć więcej. Realizacja planów daje mi zadowolenie z siebie

 

9. Zdrowie

-ostatnie 2 lata nauczyły mnie, jak brak zdrowia potrafi popsuć wiele obszarów życia i jak ważne jest dbanie o codzienną higienę zdrowia, jak np. dobry jakościowo sen bądź posiłek

 

Uwaga!

Nie uwzględniłam na tej liście czynnika finansowego, dlatego, że posiadam i zarabiam wystarczającą ilość pieniędzy, aby zapewnić sobie utrzymanie oraz realizację ważnych dla mnie rzeczy. I to jest coś, co uznaję w tym momencie za stałą i dbam o to, żeby tą stałą pozostało. Natomiast brak pieniędzy na podstawowe potrzeby jest w stanie negatywnie wpłynąć na poczucie szczęścia. Jeśli pieniądze są czymś o czym myślisz codziennie, to tworząc własne podsumowanie możesz dodać czynnik finansowy do listy. Dla każdego inna liczba pieniędzy na koncie daje poczucie spełnienia, więc może u Ciebie będzie to istotny aspekt.

 

Teraz pomyślcie o swojej liście, jak mogłaby wyglądać?

 

Jeśli zastanawiacie się nad doborem czynników, pamiętajcie to ma być prosta metoda. Oczywiście możecie przez tydzień analizować co wpływa na Wasze poczucie szczęścia. Ale na początek warto spróbować zrobić to od razu, tak jak Wam przychodzi do głowy w danym momencie. Zadajcie sobie pytanie: co w tym roku sprawiło, że poczuliście się szczęśliwi i spełnieni? A potem z drugiej strony zadajcie sobie pytanie: co w tym roku Was unieszczęśliwiło? To co przyjdzie Wam do głowy w ciągu kilku minut z dość dużym prawdopodobieństwem wskaże najistotniejsze kwestie i czynniki, które wpływają na Wasze poczucie szczęścia. Spiszcie przynajmniej 3 i spróbujcie je zmierzyć.

 

 

Waga danego czynnika

 

Poniżej znajdziecie tabelę z wagą jaką przypisuję konkretnym czynnikom. Ponieważ czynników jest 9, będzie to skala od 1-9. Waga uwzględnia moje doświadczenie i mój stosunek do szczęścia.

  • 1 oznacza, że dany czynnik ma niewielki wpływ na poczucie spełnienia i zadowolenia z życia

  • 9 oznacza, że dany czynnik ma bardzo duży wpływ na poczucie spełnienia i zadowolenia z życia

 

 

Czynnik wpływający na poczucie szczęścia

 

Waga (1-9)

Uzasadnienie nadania wagi

Relacje z bliskimi

9

 

Brak relacji i czasu spędzanego z bliskimi bardzo obniża moje poczucie zadowolenia z życia, jestem smutna i zgaszona. Natomiast obecność takich relacji bardzo poprawia jakość życia i dodaje mi siły na co dzień.

 

Aktywność fizyczna w otoczeniu natury

7

 

Zauważyłam silną korelację między moim pozytywnym nastawieniem do życia a aktywnością fizyczną. Uświadomiłam to sobie gdy byłam kontuzjowana i nie mogłam biegać. Zaczęłam dłużej spać, byłam bardziej zmęczona, nic mi się nie chciało i automatycznie moje samopoczucie się obniżało. Natomiast kiedy regularnie uprawiam aktywność ma to bardzo pozytywny wpływ na moją energię i nastawienie do życia. Lepsze efekty uzyskuje przy aktywności na świeżym powietrzu.

 

Aktywność relaksacyjna

4

 

Ja mam pewne problemy z umiejętnością odpoczywania i odkąd wprowadziłam takie aktywności jak joga to wpłynęło to pozytywnie na moje ogólne samopoczucie. Zaczęły obniżać się napięcia i stres w moim ciele. Natomiast dałam ocenę 4, bo wiem, że bez tych aktywności moje poczucie szczęścia znacząco się nie obniży, choć mimo wszystko ma to na mnie pozytywny wpływ i wiem,  że warto mieć takie aktywności w życiu.

 

Rozwój osobisty

6

 

Bez poczucia, że się rozwijam bardzo obniża się moje samopoczucie. Nie lubię zastojów, lubię się uczyć i rozwijać, dlatego pojawiła się tu ocena 6.

 

Spełnienie zawodowe

9

 

Moment, w którym przestaję się realizować w pracy, to moment kiedy zaczynają się u mnie bardzo negatywne stany emocjonalne, znużenie, apatia, duże niezadowolenie z życia. Odechciewa mi się wszystkiego. Zweryfikowałam to już przez kilka lat mojego doświadczenia zawodowego. Nie mogę dopuszczać do sytuacji, w której nie realizuje się zawodowo, bo wpływa to na mnie skrajnie negatywnie. A patrząc na drugą stronę, a więc to kiedy realizuję się zawodowo, to jestem jak kometa, pełna energii, szybka i bardzo szczęśliwa.

 

Sukces

5

 

Jeśli nie osiągam konkretnych celów, to obniża się moje poczucie szczęścia. Wkładając określoną ilość pracy oczekuję mierzalnych efektów. A kiedy je mam podnosi się moje poczucie własnej wartości, a co za tym idzie, wzrasta moje poczucie spełnienia i zadowolenia z życia.

 

Spełnienie życiowe

8

 

Chcę osiągać swoje cele życiowe, jak przebiegnięcie półmaratonu bądź kupno mieszkania. To może być cokolwiek. Natomiast jeśli coś sobie wymyśliłam to znaczy, że jest to dla mnie ważne. I może przez jakiś czas nie będzie mi przeszkadzać, gdy mi się to nie udaje, ale jeśli chodzi o podniesienie poziomu zadowolenia z życia to realizacja tych celów będzie miała ogromny wpływ.

 

Realizacja planów

5

 

Tak jak wspomniałam w sekcji z czynnikami lubię robić plany. To jest moja metoda na realizację celów. Uważam siebie za niezbyt spontaniczną osobę i jeśli nie mam planów, to najpewniej będę siedzieć i patrzeć w sufit, nic nie zrobię. Nie zadziała na mnie spontaniczna myśl, aby coś zrobić. Staram się nad tym pracować, ale raczej jeśli czegoś nie zaplanowałam, to pewnie się to nie wydarzy. Dlatego plany są dla mnie ważne i lubię, gdy mi się uda je zrealizować. Mam świadomość, że życie jest nieprzewidywalne i wiele z planów się nie udaje, ale lepiej się czuję, gdy je mam, a już w ogóle, gdy uda mi się je zrealizować.

 

Zdrowie

9

 

Moim zdaniem każdy z nas powinien nadać najwyższą wagę temu czynnikowi. 2 lata temu nie przyszłoby mi to do głowy, bo póki zdrowie jest, to się nim nie przejmujemy. Natomiast brak zdrowia niweluje większość obszarów, z których możesz czerpać radość. Brak zdrowia to cierpienie, to brak możliwości wykonywania wielu czynności, dlatego tak ważne jest by o nie dbać. W dobrym zdrowiu i samopoczuciu mamy siłę i energię na realizację wszystkiego, co sobie wymyślimy.

 

 

Wiem, że nie znaleźliście tu oceny 1, co utrudnia pokazanie pełnej wzajemnej zależności wag czynników. Natomiast nie przypadkowo przyszły mi do głowy ważne dla mnie czynniki, dlatego nie znajdziecie w tej tabeli czynnika z wagą 1. Poza tym, takimi czynnikami nie ma się co zajmować, bo praca nad nimi nie wpłynie znacząco na poziom naszego zadowolenia z życia. Natomiast praca nad czynnikiem o wadze 9 może nas wywindować bardzo do góry w obszarze poczucia szczęścia.

 

 

Horyzont czasowy

 

Jak patrzeć na takie samobadanie? Naturalne jest, że nasza ocena jest subiektywna. Jak nadać jej możliwie największego obiektywizmu?

 

1. Zrób to ćwiczenie uwzględniając szerszy horyzont czasowy. Ja dokonując tej oceny patrzyłam na ostatni rok. Po pierwsze dlatego, że poprzednich lat nie będę pamiętać tak dokładnie. Po drugie zmieniamy się. Dwa lata temu mogliśmy być w skrajnie odległym punkcie życiowym. Ostatni rok wydaje się w miarę bieżący i dobry do oceny.

 

2. Nie myśl o tym jak się czujesz dzisiaj. Postaraj się, aby dzisiejsze samopoczucie nie zdominowało Twojej oceny. Cofnij się do pewnych wydarzeń i odczuć z przeszłości. Przypomnij sobie jak się wtedy czułeś, czy czułaś. Czy brak danej aktywności miał na Ciebie  pozytywny czy negatywny wpływ w danym momencie z przeszłości?

 

 

Zmierzenie poczucia szczęścia

 

Teraz policzymy poziom szczęścia. Aby to zrobić nadaję ocenę w skali od 1-10 każdemu z czynników wpływających na poczucie szczęścia. Ocena wskazuje poziom zadowolenia z obecności danego czynnika w życiu.

 

 

Czynnik wpływający na poczucie szczęścia

 

Waga (1-9)

Ocena poziomu zadowolenia z obecności danego czynnika w roku 2018 (1-10)

Relacje z bliskimi

9

 

8

 

Aktywność fizyczna w otoczeniu natury

7

 

6

 

Aktywność relaksacyjna

4

 

4

 

Rozwój osobisty

6

 

7

 

Spełnienie zawodowe

9

 

3

 

Sukces

5

 

4

 

Spełnienie życiowe

8

 

3

 

Realizacja planów

5

 

7

 

Zdrowie

9

 

2

 

 

Aby policzyć poziom szczęścia policzę średnią ważoną z powyższych wartości. Średnia ocena zadowolenia z życia wynosi ~ 4,77.

 

Średni poziom szczęścia wyrażony w procentach wynosi ~ 48 %.

 

 

Analiza wyniku

 

Szczęście wycenione zostało na 48%, co nie jest powalającym wynikiem, ale przy zastosowanej metodzie jest adekwatne. Zdrowie ma dla mnie dużą wagę, a w tym roku niedomaga i odcisnęło to na mnie duże piętno, jeśli chodzi o samopoczucie. Brak zdrowia wpłynął również na realizację celów życiowych, których nie udało mi się zrealizować tak jak bym chciała, a więc kolejny czynnik o dużej wadze został oceniony dość nisko. Czynnik nr 3 o największej wadze to spełnienie zawodowe, które również zostało nisko ocenione, ponieważ zadowolenie z pracy znacząco u mnie spadło w tym roku. Inne czynniki nawet jeśli zostały ocenione wysoko, miały mniejszą wagę, dlatego nie były w stanie podnieść ostatecznego wyniku.

 

I jak teraz patrzę na wynik, to muszę przyznać, że analiza, którą można uznać bardziej za atrakcję niż poważne badanie naukowe, pokazała jednak rzeczywisty obraz. Liczby nie kłamią. I nie chodzi o to, że czuję się nieszczęśliwa, nie taki cel był tej analizy. Chodzi o znalezienie obszarów do poprawy, aby podnieść jakość mojego życia i zadowolenie z niego.

 

W tym roku było dość dużo rzeczy, z których byłam niezadowolona i które wymagają zmiany. 2 miesiące temu odeszłam z pracy, w której przestałam się realizować. Postanowiłam zrobić sobie przerwę od pracy żeby po pierwsze zastanowić się czego chcę dalej, a po drugie zadbać o zdrowie. Więc powyższa analiza ma odzwierciedlenie w moim życiu. Wiele obszarów domagało się zmiany, która właśnie się dokonuje.

 

 

Podsumowanie i uwagi końcowe

 

Jeśli postanowicie sami zmierzyć poczucie szczęścia, nie porównujcie tego do mnie czy do innych osób. Takie podsumowanie ma na celu zwrócenie Wam uwagi nad jakimi obszarami możecie popracować. Nie musicie nic też zmieniać, jeśli pasuje Wam miejsce, w którym jesteście.

 

Ja zrobiłam podsumowanie, które jest dopasowane do mnie. Dla Was inne rzeczy mogą mieć znaczenie. Jeśli po zrobieniu podsumowania uznacie, że w liczbach wychodzi na to, że jesteście nieszczęśliwi to nie bierzcie tego wyniku zbyt dosłownie. Zastanówcie się jak się czujecie, jeśli pomimo badania czujecie się szczęśliwi, zostańcie z tym. Nie zacznijcie proszę zamartwiać się, że nagle jesteście nieszczęśliwi, bo tak pokazał wynik tego podsumowania.

 

I popatrzcie też na nie z perspektywy jakiegoś horyzontu czasowego, np. roku. Oczywiście, jeśli przechodzisz teraz przez trudny życiowy moment jak np. utrata kogoś bliskiego, to wszystkie te czynniki, które w dość standardowych warunkach będą mieć sens, przez tak trudne wydarzenie mogą go stracić.

 

Dlatego proszę popatrzcie na to podsumowanie trochę jak na ciekawostkę. Kolejną metodę na podsumowanie jakiegoś obszaru życia. Jeśli pomoże Wam wyciągnąć jakieś wnioski, które poprawią jakość Waszego życia, to skorzystajcie z tego. Jeśli uznacie, że to nie ma sensu, zignorujcie wynik tej analizy. W kwestii szczęścia i spełnienia przede wszystkim ważne jest to co czujesz Ty, a nie to co mogą powiedzieć liczby bądź inni ludzie.

 

 

 

 

Koniecznie przeczytaj podobne wpisy:

 

 

 

 

 

uśmiech dziewczyna radość festiwal kolorów
04 stycznia 2019
Jak zmierzyć szczęście?

© 2016-2019 GłupioMĄDRA

Informacje o nowych wpisach i słowo ode mnie