Ostatnio pisałam o tym jak ważne jest dbanie o zdrowie. Bez tego ani rusz, bez dwóch zdań. Jednak przyszedł mi do głowy jeszcze jeden aspekt, który na nie wpływa, a mianowicie nasza psychika. Zdrowie psychiczne jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne. Zaniedbywanie siebie w obu tych sferach może mieć bardzo negatywne skutki. Tylko co to wszystko znaczy? Jak zadbać o zdrowie psychiczne?

 

Jeśli przez długi okres miały na nas wpływ czynniki stresujące, to po jakimś czasie możemy nabawić się “prawdziwych” problemów zdrowotnych, jak wrzody żołądka czy ogólne osłabienie organizmu. Tylko, czy to są jedyne “prawdziwe” problemy zdrowotne?

 

Zadaje to pytanie, bo wydaje mi się, że zaczynamy się martwić zdrowiem psychicznym, dopiero wtedy, gdy pojawią się te tzw. “prawdziwe” problemy, gdy nasze ciało zaczyna szwankować.

 

A czy to, że czuję się zestresowana? Czuję się smutna? Czuję się zaniepokojona? Czy to nie są wystarczające PRAWDZIWE problemy zdrowotne?

 

Chcę pominąć aspekt, gdy kiepski stan psychiczny doprowadza do pogorszenia się naszego zdrowia fizycznego. Świadomość tego (wydaje mi się) jest całkiem wszechobecna w dzisiejszych czasach. Zwłaszcza z pomocą rynku farmaceutycznego, który skutecznie dba o to, reklamując różnego rodzaju specyfiki na nasze dolegliwości.

 

Natomiast zależy mi na przekierowaniu koncentracji na psychikę, na jej stan sam w sobie. Aby dbać o nią w takim samym stopniu jak dbamy o swoje ciało (jeśli o nie dbamy) i jego higienę.

 

 

Dlaczego warto dbać o zdrowie psychiczne?

 

  • Kiedy jesteśmy w dobrym samopoczuciu, podejmujemy lepsze decyzje

  • Kiedy wypełnia nas wewnętrzny spokój, ma to pozytywny wpływ na nasze ciało i zdrowie w ujęciu psychosomatycznym

  • Kiedy zdrowie psychiczne jest w dobrej formie mamy mentalną siłę i motywację do działania

  • Kiedy dobrze się czujemy, jesteśmy najzwyczajniej w świecie szczęśliwsi

 

 

Jak zadbać o zdrowie psychiczne?

 

Nr_1 Przyjrzyj się swojemu stanowi psychicznemu

 

Jeśli nie będziesz się sobie przyglądać, to również niewiele będziesz w stanie sobie pomóc. Na początek warto poświęcić trochę czasu na zrozumienie własnych stanów psychicznych. Czy jestem bardziej zła, smutna czy zestresowana? Pomimo podobnych objawów są to zupełnie różne uczucia czy emocje i zupełnie inaczej należy się do nich odnosić. Tak samo jest w kwestii pozytywnych stanów, jak np. szczęście czy satysfakcja - mogą u nas wywoływać podobne odczucia, ale działanie w celu ich podtrzymania może być zupełnie odmienne.

 

 

Nr_2 Stwórz adekwatne do Twojego stanu otoczenie

 

Jeśli już wiesz, gdzie jesteś, czy jesteś szczęśliwy czy smutny, zadbaj o odpowiednie otoczenie dla tych stanów. W przypadku poczucia szczęścia mamy ochotę się nim dzielić, jednak jeśli wiesz, że są osoby, które negatywnie na Ciebie wpływają i psują ten stan, nie dziel się z nimi tym uczuciem. Spotkaj się z ludźmi, z którymi ten pozytywny stan zostanie podtrzymany.

 

Jeśli czujesz się zestresowany, to jest to czymś spowodowane. Może jest to sytuacja w pracy? Może wywołują to konkretni ludzie? Poczucie permanentnego stresu nie jest pozytywnym stanem psychicznym. Warto pomyśleć o tym, co zrobić, aby przywrócić go do równowagi. Może zacząć uprawiać sport, aby rozładować negatywne emocje? Może odciąć się na jakiś czas od ludzi, którzy go wywołują? A może oduczyć się nawyku zamartwiania? 

 

Jeśli natomiast czujesz się smutny, to jest to moment na zaopiekowanie się sobą. Jest to czas, kiedy potrzebujemy więcej troski, a nie wyzwań. To moment na wyciszenie, być może na spędzanie czasu z bliskimi. Warto o to zadbać, a nie zagłuszać to uczucie kolejnymi zobowiązaniami.

 

 

Nr_3 Bądź asertywny

 

To będzie możliwe tylko wtedy, gdy silnie wewnętrznie poczujesz, że jesteś ważny. Tak samo, jak inni.

 

Wtedy nie będziesz pozwalać, aby ktoś na Ciebie krzyczał i źle się wyrażał w stosunku do Ciebie w Twojej obecności, unikając w ten sposób negatywnych stanów psychicznych.

 

Wtedy nie będziesz pozwalać zasypywać się zbędnymi zadaniami, które Cię męczą nie tylko fizycznie, ale również psychicznie.

 

Wtedy powiesz stop, gdy ktoś będzie prowadził z Tobą rozmowy, na które nie masz ochoty i które negatywnie na Ciebie wpływają.

 

Odnośnie takich rozmów przyszły mi do głowy dwa przykłady.

 

  • Przykład 1: Sytuacja, gdy 2 bliskie nam osoby są w konflikcie, a z każdą ze stron utrzymujemy kontakt. Mogą to być rozwiedzeni rodzice. Każda ze stron stara się z Tobą rozmawiać o tym konflikcie, próbując przekonać Cię do swojej racji, a może nawet wyrażając się negatywnie o drugiej stronie. Jednak to nie Twój konflikt, nie Twój problem. Masz prawo mieć dobre relacje z obiema stronami konfliktu, ale tak długo jak nie powiesz stop i nie zabronisz tym osobom prowadzenia takich rozmów, tak długo będziesz się z tym męczyć.

 

  • Przykład 2: Sytuacja w pracy. Twój bliski kolega z pracy ciągle narzeka i negatywnie wyraża się o innych współpracownikach. Nie podzielasz jego zdania, ale codziennie jesteś zmuszony tego słuchać. Ale czy rzeczywiście jesteś zmuszony? W tej sytuacji również możesz powiedzieć stop i poprosić o to żeby ten kolega nie wyrażał się tak w Twojej obecności.

 

 

Podsumowanie

 

Zdrowie psychiczne powinno być tak samo ważne jak codzienna poranna toaleta i higiena osobista.

 

Nie czekajcie, aż negatywny stan psychiczny wpłynie na Wasze zdrowie fizyczne, to już jest o krok za późno. Wasze własne samopoczucie powinno Was borykać codziennie. Tak samo jak planujecie posiłki, planujcie chwile dla siebie i budujcie takie otoczenie, które wpłynie pozytywnie na Wasz stan psychiczny.

 

Czytałam jakiś czas temu artykuł o zwolnieniach lekarskich na podłożu mentalnym. Nie pamiętam w jakim kraju to było, niemniej uważam to za całkiem niezły pomysł. Sądzę, że czasem 2 dni w odosobnieniu od codziennych obowiązków mogą mieć niesamowicie pozytywny wpływ na naszą psychikę, a docelowo na motywację w pracy. Niezależnie od tego czy kochamy swoją pracę, czasami potrzebujemy odciąć się od wszystkiego. Takie kilka dni na powrót do pozytywnego stanu psychicznego mogłoby być bardzo ożywcze i korzystne również dla firmy, w której pracujemy lub którą tworzymy. Wracając z nową energią i motywacją będziemy bardziej efektywni.

 

Na razie nie słyszałam o takich zwolnieniach lekarskich w Polsce, chociaż pewnie coś takiego jest. Niemniej, jeśli nie masz medycznej możliwości załatwienia sobie wolnego w pracy dla polepszenia zdrowia psychicznego, sam o nie zadbaj. Możesz to robić w mikroskali, małymi krokami:

 

  • Nie pozwalaj innym psuć swojego humoru. Jeśli źle się czujesz, odpocznij i nie dokładaj sobie obowiązków. Szukaj pozytywnej atmosfery i otoczenia dla swojej psychiki.

 

  • Przede wszystkim potraktuj poważnie swoje zdrowie psychiczne. Przyglądaj mu się codziennie i ćwicz uważność w tym aspekcie.

 

Osiąganie równowagi psychicznej to jedna z najważniejszych umiejętności, jeśli chodzi o budowanie szczęśliwego życia.

 

A co Wy o tym myślicie? Jak dbacie o higienę psychiki? Może macie własne sposoby na zadbanie o swoje zdrowie psychiczne?

 

 

 

 

Koniecznie przeczytaj podobne wpisy:

 

 

 

 

 

uśmiech dziewczyna radość festiwal kolorów
16 listopada 2017
Jak zadbać o zdrowie psychiczne?

© 2016-2019 GłupioMĄDRA

Informacje o nowych wpisach i słowo ode mnie